קצת מהתובנות שלי על הקהל, הכלים והפוטנציאל במדינות שעוד לא נכנסו לאיחוד האירופאי.

כבר תקופה ממושכת שאני נותן שירותים ללקוחות עסקיים ופוליטים במדינות רבות במזרח אירופה. מרחק של סה"כ 2-3 שעות טיסה מישראל, אבל מרחק תרבותי וטכנולוגי שמרגיש כפערים של שנים.

אוקראינה, מולדובה, בלרוס, סרביה, קרואטיה, מקדוניה, קוסובו ועוד.
המדינות הסלאביות והמדינות הבלקניות, רובן חלק מברית המועצות לשעבר, מדינות שחיו בקומוניזם במשך עשורים רבים ועברו מהפכות קפיטליסטיות בשנים האחרונות.

כוח הקנייה נפרס לעשרות מיליוני אזרחים, כסף זורם דרך השקעות ענק של חברות מהגדולות בעולם, גידול משמעותי בייצור ובתפוקה… אבל המהפכה האמיתית היא מהפכת ה4G, אינטרנט מהיר בכל כיס.

רוב המדינות במזרח אירופה מבוססות על מערכת של עיר גדולה ומסביבה מאות כפרים קטנים, מבודדים ויחסית מנותקים. התושבים הכפריים חוו זינוק טכנולוגי מטורף עם מהפכת הסלולר – יכולת תקשורת ניתנת להשגה מבחינת מחיר וזמינות לכל תושב. מדינות כמו אוקראינה שבה יותר מ45 מיליון תושבים, דאגו לרשת את הכפרים הנידחים ביותר באנטנות לקליטה סלולרית. בקרוב הן יהיו מהמדינות הראשונות בעולם שיעברו לטכנולוגיית ה5G.

וכך, רשתות כמו יוטיוב, פייסבוק, טלגרם, וייבר וכו' הפכו למוקד התקשורת המרכזי וכוח וההשפעה שלהן על התושבים הוא מהמשמעותיים ביותר שפגשתי.
לנו המפרסמים, המדינות האלו מרגישות כמו מכרה זהב, מדוע:
– הCPM הזול ביותר בעולם – בגלל הכמות הענקית של תושבים, אל מול תחרות מינימלית של מפרסמים (לפחות נכון לעכשיו) עלויות הCPM הממוצעות הן אפסיות. אפשר לראות תוצאות של פחות מחצי שקל לחשיפה יוניקית של 1000 אנשים מטורגטים.
– הקהל עוד לא נשחק – עיוורון הבאנרים ושחיקת הקהל שאנחנו מכירים ונלחמים בה כל יום עוד לא הכתה בעוצמה במזרח אירופה. הקהל שותה את התוכן הפרסומי, מקליק על מודעות, משאיר פרטים וקל להנעה לפעולה. לא מדובר בטראפיק "זבל", אלא אנשים עם יכולת כלכלית ברובם לרכוש מוצרים, להשפיע פוליטית ולקחת חלק פעיל במשפך השיווקי.
– אין GDPR – הם אמנם באירופה, אך לא חלק מהאיחוד, כך שתקנות הGDPR שמטלטלות את כל עולם הדאטה באירופה לא חלות כאן. אפשר לעשות את כל אופטימזציות הדאטה בייס שהיינו רגילים אליהן פעם, אין שום רגולציה 😉
– היכולות שלנו בישראל הן 10 רמות מעל כל מה שהם מכירים – ישראל מובילה מבחינת פרסום דיגיטלי, הרמה של אנשי הביצוע כאן מהגבוהות בעולם ברוב המישורים הדיגיטלים – דאטה, פרפורמנס, קריאייטיב… יש לנותני שירות ישראלים יכולת להביא בשורה שהלקוחות במדינות הללו לא נחשפו אליה מעולם. מה שבישראל נראה טריוויאלי מרגיש פה כמו מעשה קסמים מרגש.
– ספקים מקומיים איכותיים בעלויות אפסיות – כוח העבודה המקומי הוא מהמשתלמים ביותר בעולם. ניתן למצוא אנשי מקצוע איכותיים, בתחומי הפיתוח בעיקר, שיתנו עבודה מצויינת במחירים חסרי תחרות (שכמובן בשבילם שווים הון של כסף). שעת עבודה של בית תוכנה איכותי בבלרוס יכולה להסתכם ב30 ש"ח.
– מאות חברות ענק מכל העולם נכנסות למזרח אירופה בשנים האחרונות, ביניהן מייקרוסופט, אמאזון, בואינג, טלקום ועוד. הן מגדילות את כוח העבודה שלהם עם עובדים מקומיים ומחפשות ספקים להגדיל את התפוצה שלהן בתוך המדינות, כל יום נפתחים עשורת מכרזים לחברות פרסום והפצה עם יכולות מקומיות.

ועוד יתרון בעיקר בשבילי, יש פה שלג כל החורף! מה יותר שווה משלג?
חושבים להיכנס לשוק המזרח אירופאי? אשמח לעזור לכם מהניסיון שלי בתהליך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *